Novi Sad
27.07.2011.
05:52 > 13:34
Pokrajinski ombudsman saopštio je da se gradske vlasti, uprkos više puta ponovljenim predstavkama, nisu izjasnile o primedbama da na ulazu i izlazu iz Novog Sada ne postoje višejezične table sa nazivom grada.
  • Zoltan

    27.07.2011 20:49
    Neko se kulturom ponosi a neki se kulture stide. Novi Sad JESTE višejezičan grad i oduvek se gajila kultura poštovanja različitosti. Sveži novosadjani to još nisu savladali, ali savladaće. Svi novosadjani koje znam znaju po jedan strani jezik; srpski, bosanski, crnogorski, hrvatski, rusinski, slovački i madjarski NISU strani jezici KOD NAS - novosadjana.
  • ns1

    27.07.2011 20:12
    @HRW
    E sada ste sami dosli do ispravnoga zakljucka, a Vojvodjani o tome stalno pricaju

    Vi kazete *..ako su Turci dosli samovoljno u Nemacku i pridrzavaju se Nemackih pravila i zakona...*
    Zasto niko NECE da se pridrzava pravila koja su vekovna u Vojvodini, bez obzira sto smo jedna drzava. Jedan deo drzave je anarhican, sta se tu moze taki su narod, drugi deo je relativno za red i rad, i postovanje svojih komsija, taki su Vojvodjani.
    Nego tako dodju iz drugih delova drzave,opet u drugi deo drzave Vojvodinu, i odma zapocnu sa svojom bahatoscu i nekim cudnim razdorom, da li zato sto se nisu uspeli u svom regionu sastaviti sami sa sobom ili zasto, ne znam.Znam samo da to nije lepo,
    Ajd svi koji drugacije mislite ponovo procitajte kako to lepo kaze, prosto deluje edukativno...
    @HRW, ..pridrzavaju se pravila i zakona...
  • Vaskez NS

    27.07.2011 18:32
    @lala
    E viš' dobra ti ideja, to mi je skroz promaklo. Znači gradski oci - dodavajte i TURSKI na table !

    p.s. Lala, kako se piše Novi Sad na turskom, možda ti znaš ?
  • semtex

    27.07.2011 17:57
    jezik
    Sto se vise zna to smo bogatiji,za 22god naucio sam nesto Slovackog jer mi je jako dobar prijatelj Slovak...za ove tendecioniste najbolje bi bilo da nam prezentuju "Vojvodjanski jezik" ili ko sto Crnogorci izlektorisase Njegusa da mozda izlektorisu Crnjanskog i Jaksica,ili da ospore rad Danicica...sve za opste dobro...
  • Tiberius

    27.07.2011 16:05
    pitanje skolovanja na jezicima manjina spada medju ljudska prava i po eu i po un konvencijama, ono takodje predstavlja ogromno civilizacijsko dostignuce i ne bi trebalo da bude stvar diskusije. bolje bi bilo kada bi se posvetili pravim problemima zbog kojih ljudi ne znaju jezike. jedan od glavnih je skolstvo. znaci reformisati nastavu, uciniti je zanimljivom a nauceno prakticno primenljivim. to je ono sto je odo drzave a ostalo je na pojedincu pa samim tim i kritika za eventualno ne preduzimanje nicega.
  • HRW

    27.07.2011 15:37
    Pa o cemu vi pricate Anonimuse i Scotch Bonnet??? Bolje malo procitajte sta sam napisao. A napisao sam da nemam nista protiv da imaju table na svojom jeziku ali da ne kukaju stalno da su prava manjina ovde ugrozena.
    Ako su Turci dosli svojevoljno u Nemacku i pridrzavaju se Nemackih pravila i zakona onda svi oni (bez obzira na veru i naciju) koji nece da se pridrzavaju pravila i zakona koji vaze u Srbiji mogu slobodno da ***.
  • rastpa

    27.07.2011 13:32
    svoj na svome
    Neko je dobro napisao da su manjine u Vojvodini "svoj na svome". Visejezicne table treba postaviti iako to nece bitno promeniti polozaj manjina. Treba ih postaviti jer su u Novom Sadu i skoro svim mestima u Vojvodini oduvek ziveli (i danas zive) i drugi narodi, a ne samo Srbi. Pripadnici manjina bi trebali da znaju srpski - ne zato da bi udovoljili nekim nacionalistima, vec zbog sebe, jer bez znanja srpskog jezika skoro je nemoguca potpuna integracija u nase drustvo. Vojvodina i Srbija mnogo gube kad npr. mladi madjarske nacionalnosti zbog jezicke barijere odlaze na skolovanje u Madjarsku i nikada se ne vracaju. Ranije je vecina vojvodjana govorila bar dva jezika i (bar u mom mestu) se iz postovanja prema sagovorniku, razgovor uvek zapocinjao na njegovom maternjem jeziku. Dobro bi bilo kad bi se i danas tako radilo.
  • lala

    27.07.2011 13:11
    Vaskez NS
    Uvesti turski jezik , ionako u svakom cuci 33% turske krvi..cudna je ta evolucija, pogotovu ako se oduzi 500 god.
  • 27.07.2011 12:46
    NS
    neverovatno, a nikome ne smeta kada Rus/kinja ne zna srpski i jos se pojavljuju na nasim TV stanicama frljajuci se srpskim jezikom da bi nesto objasnili gledaocima,
    kao to je normalno jer su jezici "slicni slovenski"
  • 27.07.2011 12:42
    @Londonske ulice
    je u pravu, ko zasto bi se ulice i naasivi gradova po nemackoj i ostalim drzavama EU pisale na Turskom jeziku, kada su TURCI u tim drzavama SAMU U PROLAZU, tj rade i vrate se u Tursku, to isto pravilo, tako rade i ostali gosti-radnici,
    ali zato one drzave koji imaju veliki % Arapa, Tunizana,Tarokanaca...pa cak i Turaka, jos i-te kako su natpisi kako na jeziku drzave, tako i na jeziku naroda koji je u toj zemlji vecinski, ulice, razni lokali i da ne brajam vise...

    Nego, lepo otvoriti u buduce sirom oci i ukljuciti sive celije u 5-tu brzinu, zasto je to sve tako, a zasto NE VALJA biti uskoga gledista
    a da i formulari su na vise jezika,
    a o SUDSKIM TUMACIMA da i ne pricam, drzava je ta koja dodeljuje tumaca ako gradjanin ne zna dobro jezik zemlje u kojoj zivi, pa makar bio vise i od 30 god drzavljanin te drzave

    U ostalom kad se ide van svoje drzave, ne treba samo gledati auto-otpade, robne kuce,kafice ...i drugu stranu zivota treba pogledati i najvaznije BITI REALALAN ...
  • ns

    27.07.2011 12:40
    pod hitno table! neću ni da čitam komentare! Vojvodina je između ostalog i zbog tog' gospodskija, tolerantnija i kulturnija od beograda i srbije, i mora tako i da ostane!
  • ns

    27.07.2011 12:27
    @13
    Jesam za izjasnjavanje i javno iznosenje misljenja, ali nisam za pausalne procene,

    Srbi u Madjarskoj su od uvek imali GIMNAZIJU NA SRPSKOM,BUDIM-PESTA, treba se samo raspitati i tu cinjenicu prihvatiti, tu gimnaziju finansirla i odrzavala je nekada i sada drzava Madjarska, s tim sto su bile sitne doncije iz pokrajine i to u zadnjih par godina, St.Andreja-srpski grad u Madjarskoj isto je bio tretiran -nekada za vreme ruske vladavine, kao i Segedin,Pesta,Djer... isto oronule fasade itd

    potom dolazi do promene u Madjardkom sistemu te kako se obnavljaju gradovi i sela sa Madjarskim gradjanima, naravno Madjarima jer je to Madjarska, tako se pocela obnavljati St.Andreja i gle cuda u toj obnovi ucestvuje Madjarska drzava
    Srbi u Madjarskoj nisu maltretirani i ako bi pojedinci to zeleli da cuju...
    to su RAVNOPRAVNI gradjani Madjarske, koji su u svim strukturama Madjardkog drustva, naravno ako imaju znanja za posao koji obavljaju...

    u ostalom i bivsi guverner NBS je MADJAR SRPSOGA POREKLA,koji se tamo RODIO skolovao itd,
    a da li je ikada gospodin Jelasic bilo kada rekao da Srbi su u Madjarskoj maltretirani,nikada i sada se vratio u SVOJU drzavu Madjarsku a on je SRBIN
    Skole u St. Andreji su na Srpskom i Madjarskom
    P.S Nisam Madjarskog porekla, niti imam doditne krvne veze sa Madjarima, ja sam samo stanovnovnik vjvodine, koji pokusava realno sagledati i odvojiti lose od dobroga, mrznju i toleranciju...
  • 27.07.2011 12:20
    Mogu potpuno odgovorno da tvrdim da su nacionalne manjine u Srbiji a pogotovo u severnoj srpskoj pokrajini Vojvodini zasticene i uzivaju sva moguca prava kao polarni medvedi...A s druge strane toliko nepostovanje prema drzavi u kojoj zive ne postoji nigde na svetu kao u nasoj Srbiji!!! Ne znaju jezik drzave u kojoj su rodjeni,non stop se bahate i bune kako su im prava ugrozena,a zastupljeni su apsolutno i potpuno ravnopravno sa vecinskim stanovnistvom ove drzave (Srbima) u svim institucijama kako drzavnim tako i medijskim...Sramota koja bahatost i bezobrazluk!!! Ja mislim da je u najmanju ruku korektno da se ponasamo prema svim manjinama na principu reciprociteta,jer znajuci kako njihove maticne drzave postupaju sa nama Srbima,trebali bi d.pe da nam ljube zbog naseg odnosa prema njima!!!!


    NEMANJA ....TELEP
  • Vaskez NS

    27.07.2011 12:18
    E da...
    Jel' ste slušali one specijalne radio emisije posvećene Kinezima, na jednoj od lokalnih stanica ?
    Idu nedeljom mislim, voditeljka priča na srpskom ali sa žestokim akcentom a uz kineske pesme i priče, u njima imate i blok "naučite kineski sa nama" :))

    Tako da...ja se ali uopšte nisam zezao i za naziv Novi Sad na kineskom...
  • Scotch Bonnet

    27.07.2011 11:51
    Londonske Ulice
    HRW nisam siguran da li si zaboravio, namerno preskocio ili stvarno ne znas da su ulice u Londonu sa dvojezicnim nazivima. Soho iam Englesko - Mandarinske table, Brick Lane i skoro cela Whitechapel erija imaju Bangla i Urdu sa Engleskim. Hebru je isto tako zastupljen kao i ostali jezici. Kad odes kod doktora sve informacije su odstampane na nekoliko jezika medju kojima je i Poljski kao najnoviji ubacen. Po opstinskim ustanovama sve informacije su odstampane na svim jezicima koji se govore na tom lokalnom podrucju. Na gradilistima sva upozorenja su prevedena na nekoliko jezika. Vozacka dozvola se moze polagati na 18 jezika (mozda gresim)i cak neki drzavni ispiti se polazu na nekoliko jezika. Ako odemo do Velsa na primer sve table su dvojezicne i niko tu ne pravi nikakve probleme. Inace se slazem sa nekim postovima da opstinska vlast treba da se pozabavi sa mnogo ozbiljnijim stvarima koje ubijaju grad Novi Sad.
  • 27.07.2011 11:17
    To znači da Srbi na Kosovu moraju da pričaju albanski? Velika je razlika između primera sa Turcima u Nemačkoj i Mađara, Rusina, Slovaka, Rumuna, Roma i ostalih u Vojvodini. Svi ovi vojvođanski narodi su svoj na svome, imaju ista prava kao Srbi, jer su tu od pre države Srbije, dok su Turci svojevoljno došli u Nemačku i prihvatili pravila koja su im ponuđena. Kad naučite da i vaše g*vno smrdi, priznate da grešite i da srbujete iz inata i kompleksa, svima će biti bolje...
  • sosa

    27.07.2011 11:08
    Koliko vidim po "lajkovima", mišljenja su vrlo podeljena, čak dramatično!
  • nsnn

    27.07.2011 10:56
    dokle vise
    na kraju smo mi postali manjina u srbiji, sa najmanje prava i svega, ja nemam nista protiv da neko ko je npr. madjar u svojoj kuci prica madjarski, uci decu madjarsku kulturu i to, i u skoli da imaju casove madjarskog i to mi je ok, ali tu je kraj, a ne da polovina dece u kanjizi npr. ne ume da prica srpski, da se na takmicenju skolskom prave specijalno za njih na madjarskom zadaci, da na ulazu stoje table na madjarskom itd. itd.
    ako vec zivite u srbiji, gde je zvanicni jezik srpski, a pisma cirilica i latinica, onda morate da znate srpski, i latinicu bar, i ne vidim razlog da se naziv mesta pise na bilo kom drugom jeziku osim recimo belgrade u bg-u zbog turista, inace nista, pa da li bilo gde u svetu pise na vise jezika tabla na ulazu u grad?
  • HRW

    27.07.2011 10:46
    Pa sta to ima veze
    Pa sta ima veze sto je vecinsko stanovnistvo Madjarsko? U Istocnom Londonu 99% stanovniostva nisu Englezi ali svi pricaju Engleski u zvanicnim institucijama. U Hamburgu zivi 35% Turaka i drugi koji nisu Nemci pa nesto nisam primetio da u zvanicnim institucijama koriste neki drugi jezik osim nemackog. Koliki je procenat ljudi u Australiji koji su domorodci, odnosno nisu dodjosi, kako bi ovde neko rekao, pa opet svi pricaju u zvanicnim institucijma engleski jezik???
    Ali dobro, neka pricaju jezik koji god hoce ali nemojte stalno isti glupu pricu ponavljati da su pava manjina u Srbiji ugrozena.
  • @ HRW

    27.07.2011 10:23
    Nekom prilikom zatekoh se u Senti. Udjem u jednu malu prodavnicu i odmah sa vrata me zena pozdravi na madjarskom jeziku, ja joj otpozdravim na srpskom. Nesto mi prica na madjarskom, al´ ja nista ne razumeh. Posto sam usao da nesto kupim kazem na srpskom sta mi treba a zena opet meni na madjarskom i onako rukom odmahnu ona preko rafova u stilu nosi sta ti treba. Iz tog gesta skontah da zena ne razume srpski vec mi porucuje da uprem prstom u ono sto hocu i ona ce mi to dati. Upirem ja tako prstom i usluzi mene lepo ta zena. E sada mi treba dopuna za mobilni, pokazujem mobilni, gestikuliram sta mi treba, ali me zena ne konta. Pokaze mi rukom da stanem, uzima telefon i nekog zove. Odjednom na jedna vrata koja se oslanjaju na kucu pored ulazi klinka i na srpskom me pita sta mi treba. Na kraju skonatm da je to cerka ove zene i kako mi klinka objasnila majka joj ne razume srpski. Srpski jos u porodici govori njen otac, ali on nije tu a inace on radi u radnji a zena ga danas menjala. Udjem u kola i kazem drugaru sta je bilo, nije verovao vec je izasao kao da nesto kupi. Vraca se nazad i kaze "brate, pa ovo nema nigde".
  • perica

    27.07.2011 10:03
    U Adi i Senti preko 75% stanovništva su Mađari (a npr. u Kanjiži preko 85%) pa ne treba da čudi što se na telefon prvo javljaju na mađarskom. Inače, zvanični nazivi za NS su: Нови Сад, Novi Sad; mađarski: Újvidék; slovački: Nový Sad; rusinski: Нови Сад.
  • HRW

    27.07.2011 09:37
    Ovo sto ima u Srbiji nema nigde u svetu. Probajte da nazovete opstinsku upravu u recimo Adi, Senti... prvo se javljaju na madjarskom pa ako nista ne kazete onda se prebacuju na srpski! Pa gde to ima??? Prosao sam celu Nemacku nigde nisam video table sa nazivim gradova na turskom ili da se u zvanicnim institucijama prica recimo turski.
    Nemam nista protiv, neka pise na svim jezicima, ali nemojte stalno istu pricu ponavljati kako su manjinama u Vojvodini prava ugrozena.
  • 13

    27.07.2011 09:22
    ŠZO SE MADŽARI NISU POBUNILI ZBOG UKIDANJA SVIH PRAVA SRBA U MAĐARSKOJ.PRETERALI SU GA,PREVIŠE SU SE OSOKOLILI.NA KRAJU MI SRBI U SRBIJI POSTADOSMO NACIONALNA MANJINA SAMO DA OVIMA BUDE DOBRO.NACIONALNA SRAMOTA.SVOJIM BEZOBRAZLUKOM ČINE DA LJUDI I POŠTENA MAĐARE POLAKO PČINJU DA PREZIRU.NEK SELA AKO IM NIJE DOBRO.NIKO NEĆE PLAKATI.
  • 27.07.2011 09:21
    Dragi pametnjakovići, morate još mnogo da učite o odnosima sa slabijima od sebe. Svrbi vas položaj Srba van Srbije, a niste u stanju da shvatite da to isto radite manjinama u Srbiji.
  • Jogi Letač

    27.07.2011 09:19
    Pa ako idemo tom logikom, svi znaju latinicu, što onda naziv mesta da piše i ćirilicom? Ako je zakon tako predvideo da manjine imaju pravo da nazivi budu ispisani na njihovom jeziku, zašto to pravo nebi koristile? I oni su lojalni građani u ovoj državi, tu plaćaju poreze i doprinose, možda i disciplinovanije nego u nekim čisto srpskim sredinama. A inače na slovačkom se naziv grada piše: Nový Sad.
  • Vaskez NS

    27.07.2011 09:00
    Važna preporuka !
    Odma' dodajte i 新 哀伤 - na kineskom. S obzirom koliko ih ima uskoro će i kineski biti u službenoj upotrebi, pa da ne pravite bezveze table dva puta.
  • Imena grada koja treba da stoj

    27.07.2011 08:53
    Novi Sad, Ujvidek, Neusatz, Neoplanta
  • bns

    27.07.2011 08:46
    E, najbolje na jedno 15 jezika da se upiše na tabli naziv grada, taman da zakloni put, pa da izazove makar tri udesa.
  • Novosađanka

    27.07.2011 08:38
    da li nam je to od ključnog značaja?
    Slažem se sa Markom, uredite život u gradu, i niko neće obraćati pažnju na tablu na ulasku u grad. Mi imamo toliko mnogo ozbiljnijih problema, a kao i obično bavimo se glupostima. Ako u nekom gradu manjine imaju svoja prava, to je onda sigurno NS.
  • Hm

    27.07.2011 07:53
    50
    Da, svi treba da znaju Srpski. Ne treba svi SAMO srpski da znaju. Meni bi bilo drago da je dobrodošlica napisana na 50 jezika na ulasku grada.
  • marko

    27.07.2011 07:17
    svasta
    pa na slovackom je novi sad novi sad a na rusinskom isto нови сад. bolje uredite decija igralista i asfaltirajte ulice
  • ZoxNS

    27.07.2011 07:03
    Da li bas mora?
    Svi stanovnici Srbije bi trebalo da znaju srpski (naravno, uz svoj maternji), a onda visejezicne table gube smisao i nece postati bilbordi!
    Cini mi se da visejezicje sluzi samo da bi se udomila administracija sa manjinama a time i dobili koalicioni partneri i neki presli cenzus.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna